17 november 2015

Waardevolle Talenten

Slider2

Je woont in Nederland. Dan word je 4 en ga je naar de basisschool. Zo is dat ook bij mij gegaan. Met 4 jaar mocht ik naar school.

Aan de eerste 2 jaar heb ik warme herinneringen. Spelen in de bouwhoek, schilderen, tekenen, luisteren naar verhalen, zandkastelen bouwen, kuilen graven, verstoppertje spelen in de struiken. Nu, zoveel jaren later zie ik het allemaal nog voor me.

Toen was het moment dat ik 6 jaar werd. Ik was één van de oudste kleuters en voelde me trots en groot. Na de zomer mocht ik naar groep 3. Eindelijk zou ik letters en cijfers leren. Maar wat viel dat tegen. Al die letters hadden verschillende vormen en heten anders. Die moest ik ook nog met elkaar combineren zodat daar woorden van werden gevormd. Soms raakte ik het spoor bijster wat er allemaal bedoeld werd. De letters danste weleens op het papier en ik moest moeite doen om het goed te lezen. Dit waren voor mij de eerste momenten dat ik me afvroeg of ik dit wel kon. Ik durfde ook niet zo goed te  vragen hoe het wel moest. Ik kon in die tijd ook niet goed onder woorden brengen waar ik op vast liep. Omdat het in mijn karakter zit om door te zetten en alles goed willen doen is het mij gelukt om te gaan lezen. In groep 5 kreeg ik door hoe het lezen werkte.

Mijn zelfvertrouwen heeft in die periode een aardige knauw gekregen. Ook in de latere jaren had ik het gevoel dat ik  “anders” was. Diep in mij had ik het gevoel dat ik aardig wat wist en niet dom was. Maar het kwam er niet altijd uit.

Dit maakte mij onzeker in de dingen die ik deed. Waarom moest ik zo hard werken voordat ik de stof begreep? Waarom vroeg ik me steeds weer af of het wel goed was. Ik had weinig geloof in mijn eigen kunnen.

Nu jaren later ben ik erachter gekomen waarom ik het gevoel had dat ik “anders” was. Waarom het de ene keer wel lukte en de andere keer niet. Gewoon omdat ik op verschillende manieren leer. Voor mij vielen de puzzelstukjes in elkaar.

Vanuit mijn persoonlijke ervaringen en kennis wil ik kinderen laten ontdekken welke manier van leren zij gebruiken. Dat elke manier van leren mooie en waardevolle talenten heeft. Als kind mag je daarop vertrouwen en blijven geloven in jezelf.